Purjehdus


Purjehdus on ihana harrastus ja ollut monin tavoin osa elämäämme toistakymmentä vuotta. Saaritilan kunnostuksen aikana emme ole omistaneet omaa purjevenettä, vaan harrastus on saanut muotonsa  poikien jollapurjehduksessa, Kroatian purjehduksissa ja satunnaisilla matkoilla tuttavan veneellä. Nyt sivu kääntyy: saaressa iso työ tukikohtamme kunnostamiseksi on tullut vaiheeseen, mikä mahdollistaisi jälleen retkipurjehduksen omalla veneellä. Mahtava tunne!!


Juniori E-jollalla

Veneen yleiskriteerit:

Vene ei saisi olla liian suuri, mutta sen tulisi olla meri- ja matkantekokelpoinen. Tärkein vaatimus on hyvä purjehtivuus, mutta vene tulee harrastuskäyttöön, ei kilpailuun. Joitakin mukavuuksia sisälle tarvitaan, kuten nukkumapaikat, pentteri ja wc, mutta emme ensisijassa ole etsimässä täydellisen tiikkisisustuksen omaavaa "kesämökkiä". Puutöitä on saaressa ihan riittämiin! :D Kokoluokaltaan veneen tulisi olla 30-36 jalkaa.

Aikataulu:

Vene hankitaan syksy-talvi-kevätkaudella 2019-20, eli olemme laatineet kahden vuoden säästö- ja veneenhankintasuunnitelman. Riippuen taloudestamme, meillä on kaksi eri reittiä tavoitteeseen pääsemiseksi: vaihtoehto A ja B.

Tavoite A:

Vaihtoehto A on finanssimielessä haastavampi, eli sen, pääsemmekö unelmatavoitteeseemme kahdessa vuodessa, aika näyttää. Olemme asettaneet ykköstavoitteeksi First 35 -veneen tai Pogo30:n. Kyseiset veneet ovat hieman eri tyyppisiä, ja myös näillä on pieni hintaero verrattuna toisiinsa: ensin mainitun saa hieman edullisemmin kuin jälkimmäisen, joka edustaa runkomalliltaan uusinta ja nykyaikaisinta purjevenesuunnittelua ja varusteiltaan hipoo täydellisyyttä. First 35:n hyvistä purjehdusominaisuuksista meillä on kuitenkin omakohtaisia kokemuksia Kroatian matkoilta, vaikka se lenssillä Pogo30:n vauhdista jääkin.


Beneteau First 35, kuva: Boattest.com


Pogo30, kuva: Pinterest

Vaihtoehto B:

B-vaihtoehto on kiertotie. Jos taloudellisesti A ei ole mahdollinen kahden vuoden kuluttua, päätimme, että hankimme edullisemman, perinteisemmän ja ehkä muutaman vuoden vanhemman veneen, kuten vaikkapa First 36.7:n tai jonkun Elanin tai Salonan. Tällöin suunnitelmaan kuuluu, että pidämme veneen itsellä vain 2-4 vuotta ja toteutamme sen jälkeen vaihtoehto A:n tämän välivaiheen kautta. B-vaihtoehdossa ideana on se, että pääsemme nopeammin takaisin harrastuksen pariin, mutta joudumme säästämään unelmaveneeseemme pidemmän aikaa. Siinä välissä voimme kuitenkin purjehtia kompromissiveneellä pari vuotta, pitää sen hyvässä kunnossa ja myydä sen sitten eteenpäin jollekulle perushyvää perhevenettä kaipaavalle. Sounds like a plan! :)




Takavuosina Jurmossa


Pojat pikkuisina Rödhamnin kahvilan portailla

Saaritilan hankinnassa tärkeänä kriteerinä oli, että se on myös suojaisa satama omalle purjeveneellemme. Uskon vakaasti, että haaveet voivat toteutua, kun oikein määrätietoisesti työskentelee niiden toteutumisen eteen. Purjevene on se seuraava suuri haave. 

Veneilyn ympärille kietoutuu paljon muutakin kuin itse purjehdus, kuten lukuisia hyviä, purjehtivia ystäviä vuosien varrelta ja uusia sellaisia, joita esimerkiksi seuraan blogien ja instagramin kautta. Pian nähdään laitureilla!






TallennaTallenna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva, kun jätit viestin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...